ProFutbal.sk ProFutbal.sk

Najväčší vyzývateľ Bayernu? Umelý klub, nenávidený nástroj marketingu a "Baby Mourinho"
zdroj: TASR/AP

Najväčší vyzývateľ Bayernu? Umelý klub, nenávidený nástroj marketingu a "Baby Mourinho"

Ešte jedenásť rokov dozadu neexistoval, teraz je jedným z najväčších ašpirantov na triumf v elitnej súťaži. Nemecký klub RB Lipsko tvorí históriu len niečo vyše dekády, má však tie najvyššie ambície. Nenávidený, odsudzovaný, nástroj marketingu zakladajúci si na filozofii mladých. Aj taký je v jednotlivých bodoch klub, ktorý ašpiruje na titul v nemeckej bundeslige.

Od piatej ligy

Populárneho giganta na komerčnom trhu nepozná iba málokto. Red Bull má čoraz väčší presah do športu, vďaka ktorému pomáha propagácii energentických nápojov a iných produktov, ktoré ponúka. Či už ide o vlastnú stajňu vo formule 1, hokejový klub Red Bull Mníchov či futbalové značky RB Salzburg, RB Brasil, RB Ghana či New York Red Bulls. Mapa najpopulárnejšieho tímového športu sa v roku 2009 za iniciatívy majiteľa firmy Dietricha Mateschitza rozrástla aj v rámci Nemecka. V hre bola sprvu investícia do tradičných klubov ako Fortuna Düsseldorf, FC St. Pauli či TSV 1860 Mníchov. Všetci však odmietli.

Majitelia firmy napokon dospeli k inému rozhodnutiu. Kúpili licenciu od piatoligového klubu SSV Markranstädt za približne 300-tisíc eur a neváhali odkúpiť aj mestský štadión, ktorý bol postavený pre potreby MS 2006. Tak vznikla Red Bull Arena a 19. mája 2009 aj klub RB Lipsko. Písmenká RB však nie sú skratkou sponzora, ako by si človek myslel. Celý názov klubu znie RasenBallsport Leipzig (trávnatý loptový šport Lipsko, pozn.). Nemecký zväz nepovolil meno značky v názve klubu. Majitelia však našli elegantný spôsob, ako tento zákaz obísť a mohli začať písať popoluškovskú rozprávku.

Klince, kamene či býčia hlava

Samozrejme, už pred jedenástimi rokmi išlo o ťah, ktorý pobúril verejnosť a z viacerých dôvodov sa s krokmi Lipska nestotožňuje doteraz. V Bundeslige platí takzvané pravidlo 50+1 - majiteľmi sú fanúšikovia, členovia klubov musia vlastniť aspoň 51 percent a platia ročný príspevok vo výške pár desiatok eur, vďaka čomu majú hlasovacie práva. Kto chce byť členom v Lipsku, musí vytiahnuť viac cenných papierov z peňaženky - konkrétne 1000 eur a hlasovať pritom ani nemôže.

"RB Lipsko vedie celý systém futbalu k hraniciam absurdnosti. Tradičné kluby ako Dortmund, Bayern či Schalke chcú hrať futbal a popri tom zrábať. Red Bull chce iba predávať svoje produkty a zviditeľňovať značku, v tom je veľký rozdiel," povedal nemecký dokumentarista Jan-Henrik Gruszecki podľa webu besoccer.com. V Nemecku by mohlo ísť o podobný proces, akým si v statných rokoch prešli Manchester City či Paríž St. Germain, ktorých odkúpili do svojho vlastníctva miliardári z Blízkeho východu. V týchto prípadoch však išlo aspoň o tradičné kluby, ktoré mali svoje zázemie i historický význam.

Viaceré kluby v priebehu ostatnej dekády aj preto odmietali hrávať zápasy proti tomuto klubu. Futbaloví priaznivci ho považujú za umelo vytvorený - bez histórie, hodnôt a tradícií. Slúžiaci iba pre to, aby sa propagovala firma predávajúca energetické nápoje. Nástroj marketingu. Na ihriskách súperov sa hráči dočkali zahádzania klincami či kameňmi. V dávnejšom zápase proti Dynamu Drážďany pristála na trávnatej ploche odrezaná býčia hlava. RB Lipsko je vo vlasti najnenávidenejším klubom. V negatívnej popularite predbehol aj Bayern Mníchov, ktorý je však zároveň najpopulárnejší nemecký klub na svete.

Rýchlejšie, ako chceli

Pred hráčmi Lipska stála tzv. "Mission: Impossible" - dostať sa z piatej nemeckej súťaže medzi elitu v priebehu ôsmich rokov. Vďaka rozmanitosti značky si v Nemecku tento klub občas požičal hráčov z rakúskeho Salzburgu. V sezóne 2013/2014 aj vďaka tomu už hrával tretiu najvyššiu súťaž a vďaka druhému miestu v tabuľke sa okamžite kvalifikoval do II. bundesligy. Nemecký zväz DFL nastolil Lipsku tvrdé podmienky, ktoré však klub splnil a pri slušnej jazde obsadil druhé miesto. To ale bolo málo. Firma vlastniaca klub ponúkla poriadne napumpovanú finančnú injekciu. Počas leta prišli do Lipska Davie Selke z Werderu Brémy za 8 miliónov eur či Willie Orban z Kaiserslauternu. Naopak, obranca Joshua Kimmich odišiel do Bayernu Mníchov.

Čo si fanúšikovia nepriali, to sa stalo. Lipsko od úvodu sezóny 2015/2016 okupovalo horné priečky tabuľky a napokon aj skončilo na druhom mieste, ktoré mu zaručilo postup medzi elitu. Cieľ, ktorý si klub vytýčil naplniť v priebehu ôsmich rokov, bol hotový za sedem a oslavovalo ho 42-tisíc fanúšikov na štadióne a zároveň aj 20-tisíc na hlavnom námestí. Bundesligisti protestovali. Fanúšikovia Kolína nad Rýnom zablokovali cestu tímovému autobusu na ich štadión, priaznivci Borussie Dortmund odmietli vycestovať na štadión súpera. 

"Hovoríme tu o tvrdom jadre fanúšikov - hooligans či ultras, ktorí si vo všeobecnosti mýlia futbal s niečím iným. Je tu minorita ľudí bojujúca proti vyššej triede, ktorej záujmom je opíjať sa či zapaľovať dymovnice a svetlice," znelo presvedčenie majiteľa rakúskej firmy Mateschitza podľa ESPN. Napriek vlne nenávisti obsadilo Lipsko druhé miesto počas prvého roka medzi elitou a stalo sa vôbec prvým nováčikom, ktorý si po postupe do bundesligy okamžite vybojoval aj účasť v skupinovej fáze Ligy majstrov.

Cesta k najvyváženejšiemu kádru

V predošlých dvoch sezónach obsadilo Lipsko šieste, resp. tretie miesto. V tej aktuálnej kraľuje celej súťaži, keď má po 18 odohraných zápasoch na konte 40 bodov a štvorbodový náskok na Bayern Mníchov. V Lige majstrov sa prebojoval RB do osemfinále, v ktorom vyzve Tottenham Hotspur. Má najlepší útok v bundeslige (51 strelených gólov) a druhú najlepšiu obranu (21 inkasovaných). Kde tkvie jeho sila? Za 28-členného kádra má Lipsko k dispozícii len siedmich Nemcov a ťaží z legionárov. Jeden z mála domácich hráčov je však najlepší a najdôležitejší - útočník Timo Werner.

Dvadsaťtriročný mladík má na konte 20 gólov (rovnako ako Robert Lewandowski) a šesť asistencií, zaujímajú sa oňho veľkokluby ako Bayern Mníchov, Liverpool či Chelsea a RB ho odmieta predať za menej ako 60 miliónov eur. A zrejme aj táto suma by sa majiteľom málila. Werner ale nie je v klube jediný dôležitý faktor úspechu. V kádri, ktorý pre klubovú politiku nepresahuje vekový priemer 23 rokov. Portál The Athletic označuje káder Lipska za jeden z najvyváženejších vôbec. "Obranným radom nechýba inteligencia či sila vďaka francúzskym mladíkom ako Dayot Upamecano, Nordi Mukiele and Ibrahima Konaté. Stred poľa vystužujú energickí záložníci ako Chrisopher Nkunku, o ktorého sa zaujíma Arsenal či Konrad Laimer, obaja sa fantasticky dopĺňajú s útokom a krídlami, ktoré okupujú nátlakoví futbalisti ako Emil Forsberg či Marcel Sabitzer," píše uznávaný web.

Malý Mou?

Všetkému v kádri dodáva šmrnc tréner Julian Nagelsmann. V jeho veku sa futbalisti venujú behaniu po trávnikoch a nie zápasovým analýzam, on je však už ako 32-ročný profesionálnym koučom. V roku 2016 prevzal Hoffenheim vo veku 28 rokov ako vôbec najmladší tréner v histórii. Bývalý gólman Werderu Brémy Tim Wiese ho obdaroval prezývkou "Baby Mourinho", čo je mu dodnes adresované viac ako urážka. Hoci sa Nagelsmann prakticky stále iba učí trénerstvu, pravidelne dokáže ako zástanca otvoreného a útočného futbalu oskalpovať o body favoritov a ušiť správnu taktiku na každú súťaž. Ťažil z nej aj Hoffenheim, ktorý pod jeho vedením skončil na štvrtom, ba dokonca i treťom mieste v bundeslige.

Nagelsmann si kompenzuje nevydarený začiatok kariéry, ktorú ako hráč musel ukončiť už vo veku 20 rokov pre pretrvávajúce zranenia. Najprv nechcel mať nič viac spoločné s futbalom, po prevzatí role kouča sa ukázal ako hlboký mysliteľ a taktik obdivujúci špeciálne Barcelonu a Arsenal. Jeho vzormi v práci je okrem Arsena Wengrea aj Thomas Tuchel, preferuje však španielsku školu. "Preferujem, keď môj tím atakuje súpera vysoko pred jeho bránkou. Cesta ku gólu nevedie inými smermi ako v týchto priestoroch. Páči sa mi napríklad Villarreal a jeho spôsob, akým vychováva mladých hráčov. Mám rád aj Barcelonu či Arsenal," vyznal sa pre web bundesliga.com Nagelsmann, pod ktorého vedením sú "Die Roten Bullen" dobre naolejovaným valcom.

Vzostup Lipska bude nesmierne ťažké zastaviť. Stabilná forma hráčov, stabilné výsledky, silné zázemie a prakticky nevyčerpateľné prasiatko, v ktorom sa zoskupujú drobné od bohatého vlastníka. Ide o umelý klub s marketingovými prioritami, ktorý však ide ako rozbehnutý vlak. Hoci nemá históriu, robí všetko preto, aby ju práve utvoril.

Odporúčame

Najnovšie z klubu: Leipzig

Pozri viac

Najnovšie z ligy: Liga majstrov

Pozri viac

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

HOKEJ.sk